Baps Snijdewind

Westerveen 23
Haren

www.bapssnijdewindkeramiek.nl

Baps Snijdewind is van jongs af aan gefascineerd geweest door klei. Als kind mocht zij bij de plaatselijke kunstenaar in zijn atelier in Twente met klei werken. De keuze om docente handvaardigheid te worden was voor haar dan ook vanzelfsprekend. In 1976 heeft zij haar opleiding ( handvaardigheid A en B) afgerond aan academie Minerva te GroningenMet de verhuizing in mei 2007 naar Haren ging een grote wens in vervulling om een  eigen atelier te kunnen inrichten bij haar thuis. Haar atelier is gevestigd: Westerveen 23 te Haren.

Uitgangspunten bij mijn werk.

Alle vormen zijn gebaseerd op gebruiksaardewerk, kommen, kannen, potten etc. Ik werk op de draaischijf en ik bouw kannen en vazen met platen klei. Soms wil de vorm zich zo ontwikkelen dat de producten niet meer echt bruikbaar zijn, de vorm wordt dan belangrijker dan het nuttige gebruik.

Cursussen:

Sinds 1999: Wekelijks bij het kunstencentrum in Groningen. Eerst bij Johan Broekema en bij Suzanne van Straten. En sinds vier jaar bij Liesbeth van Kampen.

Vanaf 2000 tot 2010: cursus bij Atelier 1280 in Orvelte. Technieken draaien, handvormen en kuilvuur stoken.

Diverse keren cursus bij Joop Crompvoets te Swalmen. Technieken: draaien en diverse stooktechnieken waaronder gasoven, houtoven.

2014 , 2015 bij Niek Hoogland en Joop Crompvoets. Techniek slibdecoratie

2016, 2017 cursus bij de Kleischool in Frankrijk (atelier Filarski). Techniek  draaien voor raku stook  en kristalglazuren.

   

Open Ateliers Haren 2019

Op zondag was er een doorlopende demonstratie Raku stoken.

Raku is een interessante wijze van stoken.
Met 1000 graad wordt de keramiek uit de oven gehaald en in een ton met zaagsel geplaatst.
Na 20 minuten kan het werk uit de ton gehaald worden en jullie zien meteen het resultaat.

Haan 2

  

Vis met strepen

Open Ateliers Haren 2017

Naast het klassieke draaien op de pottenbakkersschijf van gebruiksaardewerk (vazen, potten, schalen) werk ik met platen klei.
Het uitgangspunt is meestal een functionele vorm. Maar tijdens het vormgeven verandert de kannen in abstracte, organische, soms dierlijke objecten.

Het glazuren doe ik via verschillende technieken:

Mijn favoriete manier is een oude Japanse stooktechniek en wel RAKU.
Deze manier van stoken geeft mooie craquelé ’s in de glazuur en door verbranding van zaagsel worden de craquelé‘s zwart en dat geeft een apart accent aan de objecten.

Daarnaast beoefen ik ook een traditionele (vooral in Frankrijk gebruikte ) techniek van slibdecoratie.
Ik heb borden, schalen, mokken en ook de ovenschalen op bijgaande foto zijn op deze wijze gedecoreerd.

Ovenschalen visvorm, slibdecoratie
Groot: 35 x 20 x 7 cm, Klein: 24 x 17 x 7 cm

  

Keramiek, Raku gestookt, 2014, ca 38 cm hoog

Harener Salons 2015

Keramiek, Raku gestookt, 2014, ca. 38 cm breed x 25 cm hoog

Keramiek, Raku gestookt,  2014, ca 38 cm hoog

  

  

Open Ateliers Haren 2010

  

Open Ateliers Haren 2009

Open Kunstroute Haren 2008

openatelierslogo2