Bas van Delden

Beatrixlaan 30
9752 LR Haren

www.basvandelden.com

Qua beeld ben ik op zoek naar vormen die energiek zijn, kracht hebben en levendig zijn. Wat mij aanspreekt is het idee dat vormen een bepaalde kracht dragen of een vloeiende dynamiek hebben. Tegelijk probeer ik deze energie en kracht op het schildersdoek te vangen.
           Wat zou er gebeuren als deze energie en kracht losgelaten wordt, wat voor chaos zou de wereld teisteren?

Verder probeer ik tijdens het selecteren van mijn onderwerp, het schilderen en door te spelen met het kader, zoveel mogelijk tegenstrijdigheden in mijn werk te creëren. Ik doe een poging om werk te maken wat tussen abstract en figuratief in zit, en tegelijkertijd zowel figuratief als abstract is. Dit lijkt niet mogelijk en toch denk ik dat het onmogelijke mogelijk is.

Ik geloof dat op dit moment de betekenis van het woord abstract de tegenstrijdigheid zelve is.
Op dit moment speel ik met twee extremen die pal tegenover elkaar staan. Ik probeer te kijken wat mogelijk is, wanneer je een reeks van verschillende tegenstrijdigheden met elkaar visueel kan laten samenwerken.

Hier volgt een opsomming van tegenstrijdigheden die binnen mijn werk te vinden zijn.

Figuratief – abstract
Titels: geven invulling – creëren openheid
Onbegrensd – ingekaderd
Intentioneel – spontaan
Organisch – geometrisch
Hevig – kalm
Hard – zacht
Kleurrijk – monochroom
Ingezoomd – uitgezoomd
Warm – koud
Complex – eenvoud
Aqua – terra
Ruimtelijk – plat
Levendige taferelen – levenloze materie

‘Halloween Wasmachine’, 200 cm x 120 cm

‘Felix Felicis’, 200 cm x 200 cm

Bas tekent al sinds de middelbare school en heeft sinds hij Art & Design is gaan studeren aan de School voor de Kunsten kennis gemaakt met gevarieerde schilder technieken.
Ook heeft Bas op 18 jarige leeftijd zijn eerste expositie mogen geven bij Stichting Wep in Groningen.

In zijn werk staat licht en contrast centraal en zijn onderwerpen variëren van landschappen en illustraties tot maatschappelijk kritische onderwerpen, waaronder de windmolens.

openatelierslogo2